loading...
مرکز آموزش بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
kiana بازدید : 1735 جمعه 23 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

تعریف طرح کسب و کار Business Plan

طرح کسب و کار ((Business Plan

تعريف: طرح کسب و کار سندى مکتوب است که جزئيات کسب و کار پيشنهادى را مشخص ميکند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت کنونى ، نيازها ، انتظارات و نتايج پيش بينى شده را شرح دهد و کليه جوانب آن را ارزيابى کند.

طرح هم براى صاحب آن و هم براى حمايت کنندگان مالى آن، به دلايل زير لازم است:

1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعى که براى آن نياز دارد به دقت فکر کند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه مورد نياز، به وى کمک خواهد کرد.

2- بعيد به نظر ميرسد که مالک کسب و کار، براى راه اندازى آن سرمايه کافى داشته باشد. حمايت کنندگان مالى-بانکها يا سرمايه گذاران ريسکى-بايد متقاعد شوند که سرمايه گذارى در کسب و کار جديد، منطقى و درست است.

3-فرض بر اين است که اگر کسب و کار ايده خوبى نداشته باشد، هم براى صاحب آن و هم براى حمايت کنندگان مالى آن، بايد اين موضوع را در مرحله برنامه ريزى و قبل از هدر رفتن مقدار زيادى از زمان و هزينه، شناسايى کنند.

اجزاى يک طرح کسب و کار:

1- اهداف کلى

2- مشخصات مجرى طرح و همکاران

3- تعريف و توصيف کسب و کار

4- تحليل استراتژى بازار

5- تحليل مالى

6- خلاصه

طرح کسب و کار نشان دهنده چيست؟

آماده کردن يک طرح کسب و کار نتيجه نهايى روند طرح ريزى نيست ، بلکه تحقق طرح ، هدف نهايى است. با اين وجود نوشتن طرح يک مرحله ميانى مهم است. طرح نشان مى دهد که بمنظور يک کسب و کار محرز ، بررسيهاى دقيق در ايجاد کسب و کار انجام شده است و براى راه اندازى آن کارآفرين ، وظيفه اش را انجام داده است.

هدف طرح

وجود يک طرح کسب و کار رسمى ، صرفنظر از اندازه کسب و کار آن ، به همان اندازه که براى راه اندازى مهم است براى يک کسب و کار برقرار ( محرز ) نيز مهم است.

اين طرح چهار عمل اصلى را بصورت زير انجام مى دهد:


1- به مدير يا کارآفرين کمک مى کند که جوانب و پيشرفت پروژه يا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسى کنند.

2- يک چهارچوب منطقى و حساب شده ايجاد مى کند تا در آن يک حرفه بتواند توسعه يابد و تدابير مربوط به آن حرفه را در چند سال آينده دنبال مى کند.


3- بعنوان ماخذ و مبنايى براى مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران ، دفاتر نمايندگى ، بانکها ، سرمايه گذاران و ... بکار مى رود.

4- معيارى را براى سنجش وضعيت واقعى کسب و کار در برابرآنچه که بايد باشد، ارائه مى دهد.

همانطور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراين طرحهاى کسب و کار مانند هم نيز وجود ندارد. از آنجائيکه ، برخى موضوعات در طرح به يک طيفى از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراين اين امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردى متناسب باشد. با اين حال ، بيشتر طرح ها از يک ساختار آزموده شده و نظر عمومى بر روى ( در مورد ) آماده سازى طرحى ک بطور وسيعى قابل اجراست متابعت مى کنند.
طرح کسب و کار مى بايست نگرشى واقع بين از پيش بينى ها ومقاصد بلندمدت داشته باشد. اين ديد و نگرش چهارچوبى را به وجود مى آورد که طرح بايد در آن فعاليت کند و نهايتا" يا موفق مى شود يا شکست مى خورد. براى مديران و يا کارآفرينانى که به دنبال حمايت خارجى هستند ، آماده کردن يک طرح جامع ، موقيت را در افزايش بودجه ها يا تجهيز پشتيبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود يک طرح منطقى ، يقينا شکست را حتمى خواهد کرد.

اهميت پروسه

ايجاد يک طرح کسب و کار رضايت بخش امرى پردردسر ، اما ضرورى است ، روند برنامه ريزى ، مديران يا کارآفرينان را وادار مى کند که کاملا دريابند آنچه را که مى خواهند بدست بياورند و اينکه چطور و کى آنرا انجام دهند. حتى اگر هيچ حمايت خارجى هم نياز نباشد ، طرح کسب و کار مى تواند براى دورى گزيدن از اشتباهات يا تشخيص فرصتهاى پنهانى نقش حياتى را بازى کند.

براى عده بسيار زيادى از کارآفرينان و طراحان ، روند طرح ريزى (‌ فکر ، مذاکره ، تحقيق ، تجزيه و تحليل ) به اندازه طرح نهايى و يا حتى بيشتر از آن مفيد است.

بنابراين حتى اگر به يک طرح رسمى نياز نداريد ، درباره روند طرح ريزى بطور دقيقى فکر کند. اين کار مى تواند سود زيادى براى طرح کسب و کار شما داشته باشد.

هفته هاى بسيار زياد کار سخت و پيش نويسهاى متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پيش بينى کنيد. يک طرح مکتوب واضح با بسته بندى جذاب سبب خواهد شد تا حاميان ، سرمايه گذاران و ... آسانتر به آن گرايش پيدا کنند . يک طرح کسب و کار کاملا آماده نشان خواهد داد که مديران يا کارآفرينان، کار را مى شناسند و آنها را براى پيشرفت طرح بر حسب فرآوريها ، مديريت ، سرمايه ها و مهمتر از همه بازارهاى اقتصادى و رقابت انديشيده اند.

برچسب ها طرح کسب و کار ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 223
  • کل نظرات : 85
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 40
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 473
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 917
  • بازدید ماه : 917
  • بازدید سال : 24,109
  • بازدید کلی : 602,033