loading...
مرکز آموزش بازاریابی و کسب درآمد از اینترنت
kiana بازدید : 466 پنجشنبه 04 فروردین 1390 نظرات (0)

عوامل محیطی (Environment)

منظور از عوامل محیطی، فرصت‌ها و تهدیدات خارجی شامل رویدادها و روندهای اقتصادی، اجتماعی،‌ فرهنگی، بومی، محیطی، سیاسی، قانونی، دولتی، تکنولوژیکی و جهانی است که شرکت با آن‌ها به مبادله ماده، ‌انرژی و اطلاعات می‌پردازد و می‌تعوامل محیطی (Environment) وانند به میزان زیادی به شرکت منفعت یا زیان برسانند.

هرگونه تصمیم دولت و قانونگذاری در زمینه‌های گوناگون، مقررات، صادرات و واردات، سامانه پولی، مالی و مالیاتی، سهمیه‌بندی، تعرفه و سامانه‌ارزی، قطع رابطه سیاسی، تغییر الگوی مصرف ناشی از نظام ارزی یا ارزشی و نیز تغییرات مداوم تکنولوژیکی، همه به نوعی بر سامانه بازار و اجزای آن اثر می‌گذارد و از آن‌ها تأثیر می‌پذیرند. از همین‌رو لازم است نسبت به این تحولات محیط هوشیاربوده، تغییرات را پیش‌بینی کرده و به‌موقع از آن‌ها استفاده نمود.

عوامل را می‌توان به طور کلی در دو گروه محیط تخصصی و محیط کلان تقسیم‌بندی کرد. این عوامل به میزان زیادی خارج از کنترل شرکت‌ها هستند. از همین‌رو امروزه توصیه می‌شود، قوت و ضعف‌های درون سازمانی را از یک طرف و فرصت‌ها و مخاطرات محیطی یا برون سازمانی را از طرف دیگر، با دقت، ‌صحت و سرعت بررسی و ارزیابی نمود تا بتوان با تطبیق قابلیت‌های درون‌سازمانی و فرصت‌های برون سازمانی به هدف‌ها دست‌یافت.

این‌گونه از تغییرات موجب به وجود آمدن گونه‌های خاصی از مصرف‌کننده می‌شوند و در نتیجه به انواع متفاوتی از محصول، خدمت و استراتژی‌ها نیاز است.

با توجه به مطالب و مواردی که درباره عوامل محیطی(کلان و تخصصی) ارائه شد، در رابطه با شرکت/سازمان خود به سوالات زیر به‌دقت، با حوصله، با صراحت و صداقت کامل پاسخ دهید:

عوامل محیطی

عوامل محیطی مربوط به شرکت / سازمان خود را در ستون اول جدول زیر و در قالب عوامل اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، تکنولوژیکی، سیاسی-قانونی و جهانی مرقوم فرموده و اثرات مثبتُُ، منفی و یا خنثی آنها را مشخص کنید.

راهنمایی: در این جدول عوامل با اثرات مثبت، فرصت و عوامل با اثرات منفی، تهدید محسوب می‌شوند.

عوامل محیطی – محیط کلان (۱)

اثرات عوامل محیطی بر شرکت یا صنعت در آینده موردنظر

عوامل اقتصادی
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

عوامل اجتماعی – فرهنگی
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

عوامل تکنولوژیکی
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

عوامل سیاسی – قانونی
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

عوامل جهانی
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

عوامل محیطی – محیط تخصصی (۲)

اثرات عوامل محیطی بر شرکت یا صنعت در آینده موردنظر

مشتریان
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

تامین‌کنندگان
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

رقبای بالقوه (تازه واردین)
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

رقبای موجود
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

رقبای غیر مستقیم (رقبای ارائه کننده محصولات جایگزین)
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

اتحادیه‌های کارگری و تجاری
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی

نهادهای دولتی و ....
۱-
۲-
۳-

- مثبت
- تاحدودی مثبت
- تاحدودی منفی
- منفی


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 223
  • کل نظرات : 85
  • افراد آنلاین : 27
  • تعداد اعضا : 36
  • آی پی امروز : 144
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 198
  • باردید دیروز : 64
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,330
  • بازدید ماه : 1,330
  • بازدید سال : 24,522
  • بازدید کلی : 602,446